K.A.K. = ?

VOLG ONS OOK OP FB & INSTAGRAM

NL/
K.A.K. (kort voor Koekelbergse Alliantie van Knutselaars) is een verbond van theatermakers, knutselaars, muzikanten, denkers en andere sjoemelaars. K.A.K. organiseert zijn eigen werkomstandigheden en zoekt naar nieuwe vormen van creatie, presentatie en ontmoeting. K.A.K. creëert steeds een gemeenschappelijk platform om met elkaar en de ander in dialoog te gaan.

K.A.K. is Annelore Crollet, Aurelie Di Marino, Benjamin Opdebeeck, Ciska Thomas, Dries Gijsels, Esther Gouarné, Femke Stallaert, Frederika Del Nero, Karlien Torfs, Lotte Diependaele, Nathalie Goossens, Nicolas Delalieux, Nikolas Lestaeghe, Nona Buhrs, Renée Goethijn, Yuni Mahieu. In 2020 komt Mats Van Herreweghe binnen als “zakelijk dramaturg”.

K.A.K. ontstaat in 2013 uit het verlangen van een groep spelers en makers uit Brussel om hun ruw en ongepolijst werk aan elkaar en een publiek te tonen. Op zoek naar een manier om, zonder middelen of prestatiedruk, maar uit goesting en noodzaak, te vertellen hoe en waar we staan. Dit mondt uit in eenmalige buitengewone gebeurtenissen die plaatsvinden in het voormalige gebouw van het
Koninklijk Atheneum Koekelberg (K.A.K.). Van deze school leiden we onze naam af.

Sindsdien werkt K.A.K in verschillende ruimtes en lege panden in en rond Brussel, zoals de voormalige koekjesfabriek van Dandoy, de oude Renaultfabriek in Vilvoorde of een lege garage in de Heyvaertwijk/Abbatoirwijk,… Wat kan de verbeelding in de dagelijkse werkelijkheid van een buurt, een stad, een mens, betekenen en provoceren? K.A.K. ziet theater als een heterotopie, waarin we ontmoetingen proberen mogelijk maken tussen fictie en werkelijkheid, en tussen mensen.

Intussen creëert K.A.K. samen ook grootschaliger werk, waarin de energie van het prille begin onstuitbaar verder raast. In 2018-2019 maken we twee tourbare voorstellingen: ‘Life, Death and Television’ over het vervagende onderscheid tussen informatie en entertainment, tussen burgerzin en consumentisme en ‘Snøw’, klimaatactivisme voor kleuters.

We betrekken een tijdelijk hoofdkwartier in een herenhuis in Schaarbeek. Naast onze projecten in Brussel en de rest van de wereld blazen we daar de K.A.K.-sessies nieuw leven in. Om de zoveel tijd wordt het K.A.K.-huis opengesteld om met een klein publiek work-in-progress, onaffe worpen, inspiratiebronnen, passies, bekommernissen of ingevingen van het moment te delen.

Maar onze verlangens blijken te groot en ons herenhuis te klein. In 2021 verhuizen we naar Cinoco, een nieuw gebouw in Molenbeek, samen met verschillende andere organisaties: een boxclub, een rollersoccerclub, een groep muzikanten, een keramiekatelier, een woonboxenproject,…
Aangezien het speelveld van K.A.K. zich weinig in blackboxen bevindt, wordt de coronacrisis een onderzoekbaar spelkader, opgelegd door strenge regisseurs zoals Sophie Wilmès en Alexander De Croo. Tijdens de collaps maakt K.A.K. radio vanuit de republiek der dromen, rijden we door de straten met gerobotiseerde hoorns om voorbijgangers te ontmoeten, creëren we samen met Transfo Collect en Jong Gewei een nieuwe politieke beweging onder de naam United Federation of Outsiders (U.F.O.) en maakten we een performance in 2D in de vorm van een naaktkalender.

FR/
L’Alliance des Bricoleurs de Koekelberg, soit K.A.K., est un regroupement fluctuant de théâtreux, de bricoleurs, de musiciens, de penseurs et autres débrouillards. Ils inventent ensemble leurs propres conditions alternatives de travail et ouvrent une plateforme pour dialoguer et échanger entre eux et envers l’autre.

K.A.K. c’est : Annelore Crollet, Aurelie Di Marino, Benjamin Opdebeeck, Ciska Thomas, Dries Gijsels, Esther Gouarné, Femke Stallaert, Frederika Del Nero, Karlien Torfs, Lotte Diependaele, Nathalie Goossens, Nicolas Delalieux, Nikolas Lestaeghe, Nona Buhrs, Renée Goethijn, Yuni Mahieu. Et en 2020 ils sont rejoints par Mats Van Herreweghe comme “dramaturge financier”.

Les K.A.K.-Sessies ont servi en 2013 et 2014 de plate-forme pour se présenter des travaux éclectiques et inclassables. Une façon pour les performeurs d’exprimer leur point de vue sur le monde, sans moyens, sans obligation de résultat, mais poussés par une envie et une nécessité tenaces de travailler ensemble.  Les premières sessions se sont déroulées dans les locaux de l’école K.A.K. (Koninklijk Atheneum Koekelberg).. K.A.K. a conservé les initiales de ce lieu matriciel, qui signifient aujourd’hui L’alliance des Bricoleurs de Koekelberg.

Début 2015, K.A.K. s’est déplacé dans l’ancienne usine Dandoy, dans le centre de Bruxelles. Le travail a alors été étendu à six semaines, et les Sessies 2015 ont été présentées sur quatre jours. Depuis, K.A.K. s’empare de différents lieux dnas et autour de Bruxelles, surtout des bâtiments désaffectés, pour y déployer son atelier temporaire. Un lien particulier s’est tissé avec le Quartier Heyvaert et les Abattoirs, un quartier bouillonnant situé au carrefour entre Molenbeek, Anderlecht et Curegem.

Les méthodes de travail comme les formes de présentation changent d’un projet à l’autre. K.A.K. s’organise horizontalement et cherche à mêler la fiction et la réalité, à s’ouvrir aux rencontres. Quelle peuvent être la place et la fonction de l’imagination dans la vie quotidienne d’un quartier, d’une ville, d’une personne ? Le théâtre est envisagé comme une hétérotopie.

Depuis, K.A.K. crée des productions sur site spécifique à plus grande échelle, dans lesquelles on retrouve l’énergie et l’enthousiasme des débuts. En 2018-2019 K.A.K. crée aussi pour la première fois deux spectacles qui peuvent tourner :  ‘Life, Death and Television’, sur les limites (ou leur absence) entre information et divertissement, citoyenneté et consumérisme, et sur la difficulté à sortir des cadres de pensée dominants. Et ‘Snøw‘, activisme écologique pour tout-petits.

Les K.A.K.sessies reprennent également vie au sein de la  maisonK.A.K.huis ouverte à un petit public pour présenter des work-in-progress, des essais ou des débuts de projets, ou pour partager des préoccupations, des passions et des inspirations.